Turbon huolto vai vaihto?

Myös turboahdin pitää ajoittain huoltaa tai vaihtaa, jotta se toimii tehokkaasti, taloudellisesti ja turvallisesti. Huoltotarpeeseen ja käyttöikään vaikuttaa ratkaisevasti toimintaympäristö.

Normaalirakenteiset ”vanhanaikaiset” eli liukulaakereilla ja hukkaportilla varustetut turboahtimet voidaan huoltaa, sen sijaan muuttuvageometrisiä turboahtimia ei saa huoltaa, vaan ne on aina vaihdettava uuteen yksikköön. Muuttuvageometrisia ahtimia ovat Garretin VNT-, Borg Warnerin VTG- ja Holsetin VGT-turboahtimet.

VNT-, VTG- ja VGT-ahtimien säätäminen ja moitteeton toiminta edellyttää tarkkoja tietokoneanalyysejä ja huipputason mittauslaitteistoja. Siksi muuttuvageometrisia ahtimia valmistavat tehtaat eivät edes toimita niihin varaosia eivätkä myönnä kenellekään lupaa niiden huoltamiseen.

Markkinoilla on yrityksiä, jotka tarjoavat huoltopalveluita. Niillä ei kuitenkaan ole asianmukaista laitteistoa ahtimen oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi. Vastoin valmistajan ohjeita huollettu muuttuvageometrinen ahdin saattaa tulla yllättävän kalliiksi.

Käänny sen vuoksi VNT-, VTG- ja VGT-ahtimiin liittyvissä kysymyksissä aina vain valtuutetun jälleenmyyjän puoleen!

Lisätietoja saat lähimmältä jälleenmyyjältä. Katso myös: perustietoa muuttuvageometrisista ahtimista.