Turbon asennusohjeet
1. Oletko ihan varma että vaihdat ahtimen itse?
Ahtimen vaihtaminen vaatii paitsi ammattitaitoa myös oikeanlaiset työkalut ja tarvikkeet. Jos kuitenkin päätät vaihtaa turboahtimen itse, seuraa näitä ohjeita ja vinkkejä.
2. Näitä tarvitset
Myös öljyt ja suodattimet kannattaa vaihtaa samalla. Korjausoppaasta on hyvä tarkistaa auton valmistajan mahdolliset ohjeet ja määräykset.
3. Ota valokuvia ennen purkamista
Turboahtimeen on usein hankala päästä käsiksi. Muutama valokuva ennen purkamista ja purkamisen aikana helpottaa muistamista ja jälleen kokoamista.
4. Poista moottoriöljy, öljynsuodatin ja ilmanpuhdistin
Tyhjennä vanha moottoriöljy astiaan, irrota öljynsuodatin ja ilmanpuhdistin. öljy ja öljynsuodatin ovat ongelmajätettä. Ilmanpuhdistimen voit hävittää talousjätteiden mukana.
5. Tutki, miksi vanha turbo meni rikki
Turboahtimen rikkoutuminen voi johtua monesta tekijästä. Rikki mennyt turbo on hyvä tutkia ennen uuden ahtimen asentamista, jottei uusi turbo hajoa samasta syystä. Kysy lisää ahdinkauppiaaltasi, jos epäilet syyksi muuta kuin normaalia kulumista.
6. Puhdista tarvittavat osat
Kaikki ahtimen ilmanottoon ja voiteluun liittyvät osat pitää pestä huolella, jottei uusi ahdin vaurioidu epäpuhtauksien tai likaisen öljyn takia.
7. Tarkista ahtimeen liittyvien osien kunto
Tarkista pesun jälkeen kaikkien ahtimeen liittyvien ahtoputkien, imuletkujen ja öljylinjojen kunto. Osat on vaihdettava, jos niissä on tukkeumia tai kulumia. öljynsyöttöputkeen kerääntyy usein öljykarstaa, joka liukenee uuden öljyn mukana ahtimeen. Ole siis hyvin tarkka, jos haluat välttyä uuden ahtimen rikkoutumiselta!
8. Varmista, että sinulla on oikea varaosa TÄRKEÄÄ!
Varmista aina tyyppikilvistä, että olet saanut oikean turboahtimen. Jos olet epävarma tai tyyppikilpi puuttuu, ota yhteyttä myyjään. Väärän turboahtimen asentamisesta voi aiheutua henkilövahinkoja sekä kalliita vaurioita.
9. Asennus alkaa kun kaikki osat ovat puhtaita
Asennustyön voit aloittaa, kun kaikki ahtimeen ja sen toimintaan välittömästi vaikuttavat osat on puhdistettu ja tarkastettu.
10. Öljyä öljynsyöttöreikä ja öljyn tuloputki
Käytä vain uusia tiivisteitä. Valuta tippakannusta uutta moottoriöljyä ahtimen öljynsyöttöreikään voitelun varmistamiseksi heti ensi käynnistyksellä: moottoriöljyn tulo auton omalta pumpulta voi kestää hetken. Samasta syystä myös öljyn tuloputki kannattaa täyttää öljyllä.
11. Älä käytä korvikkeita!
Älä missään tapauksessa käytä uusien tiivisteiden asemesta silikonia tai jotain muuta tiivistysainetta. Unohda myös nippusiteet, teipit ja väärät öljyt, jos haluat säilyttää uuden ahtimesi ehjänä.
12. Kiristä pultit ohjeiden mukaan
Noudata tarkoin valmistajan antamia kiritysmomentteja ja vaihda kaikki pultit uusiin, jos niin kehotetaan. Liika kiristäminen voi aiheuttaa kierteiden tai ahtimen rikkoutumisen.
13. Tarkista työn jäljet
Varmista asennuksen jälkeen vielä kerran, että kaikki osat ovat kiinni. Irtoilevat ahtoputket ja ruiskuavat öljylinjat aiheuttavat paitsi harmia myös monesti ahtimen rikkoutumisen.
14. Asenna uusi öljynsuodatin ja ilmanpuhdistin
Asenna uusi öljynsuodatin. Se on usein hyvä esitäyttää, jotta moottorin öljynpaine saadaan mahdollisimman nopeasti ylös. Asenna myös uusi ilmanpuhdistin huolellisesti. Kaada uusi moottoriöljy valmistajan ohjeiden mukaisesti. Muista kiristää pohjatulppa ennen täyttämistä.
15. Testaa lyhyesti
Varmista lyhyellä käynnistyksellä, ettei ilma- tai öljylinjoissa ole ylimääräisiä vuotoja. Sammuta moottori ja tarkista moottoriöljyn määrä mittatikusta, lisää tarvittaessa.
16. Osat takaisin
Laita loput koristemuovit ja suojaeristeet paikoilleen ja sulje konepelti. Se on siinä!
17. Huolehdi jätteistä!
Muistathan toimittaa ongelmajätteet niille tarkoitettuun keräyspisteeseen. Vanhan turboahtimen voit toimittaa ahdinmyyjälle veloituksetta, ja parhaassa tapauksessa siitä saa vielä muutaman euronkin.